Dyklag: 3,4 eller 5 man?
I Sverige har dyklagets samansättning länge varit en högt
prioriterad fråga för Byggnads referensgrupp för dykerifrågor. I korthet är
frågan kopplad till oklarheter kring hur §18 i AFS 2010:6 bör tolkas:
”Ett dyklag ska bestå av minst
tre personer: en dykarledare, en dykare och en reservdykare. I ett dyklag ska
det även finnas en dykarskötare till varje dykare i vattnet …”
Å ena sidan säger paragrafen att dyklaget kan bestå av tre
personer, samtidigt skall det dock finnas en dykskötare till varje dykare.
Detta innebär att det saknas minst en person (förutsatt att dykledare även är
skötare) om räddningsdykare måste användas. Enligt Byggnads tolkning krävs det därför
en bemanning på minst fyra personer vid anläggningsdykeriarbeten. Den här
frågan har drivits i två parallella spår; dels via förhandlingar med DIB om en
gemensam avtalsskrivning kring tolkningen av AFS:en (något som lett till Bilaga
H i byggavtalet) och dels tillsammans med DIB gentemot Arbetsmiljöverket för
att få en tillstånd ett förtydligande av §18. DIB motsätter sig inte 4 manna
dyklag i sak men vill att frågan ska vara tydligt reglerad i AFS:en. Att få
tillstånd en förändring av AFS:en har dock visat sig vara förenat med en hel
rad byråkratiska hinder. Samtidig vill inte DIB binda sig till en tolkning av
§18 som kräver minst 4 man, man är helt enkelt orolig för firmor utan
kollektivavtal skall vinna konkurrensfördelar genom att fortsätta arbeta med 3
man.
Det är framför allt på den här
sistnämnda punkten som jag tycker att §18 är intressant ur ett internationellt
perspektiv. Det finns flera länder som
har liknande eller lägre minimikrav än AFS 2010:16. Problemet är att AFS:s
bestämmelser har blivit ett tak i stället för ett golv för den svenska
dykbranschen. Flera länder saknar tydliga minimikrav men kan likväl bibehålla
en fungerande konkurrens med acceptans för internationella regelverk. I andra
länder med låga krav finns en striktare accepterad praxis i branschen. I
Australien är det till exempel lagligt att utföra många typer av dykeriarbeten
med endast 2 man, men fyrmannalag tycks likväl vara standard i branschen och i
Holland förefaller fyrmannalag vara praxis trotts att regelverket kräver tre
man. Mot denna bakgrund blir DIB:s farhågor om konkurrensfördelar svåra att
försvara. I och med att Marcon koncernen idag innefattar större delen
dykeribranschen och övriga aktörer i regel är knutna till avtalet via DIB eller
hängavtal så framstår oron som kraftigt överdriven. En av avtalsreglerad
tolkningen skulle snarare säkra konkurrensmöjligheten för GDA och andra firmor
som vill prioritera säkerhetsarbetet, en gemensam tolkning skulle även
underlätta det fackliga arbetet med att beivra oseriösa dykfirmor. I slutändan
handlar frågan också om en generell ärlighet vid riskanalyser. Ingen kan med
hedern i behåll påstå att två personer är tillräckligt att bärga en allvarligt
skadad dykare, ännu mindre om en reservdykare går ner och en ensam dykledare
måste hantera två slangar och kommunikation med två dykare och räddningstjänst.
Kommentarer
Skicka en kommentar